TERROR

Terror av Ferdinand von Schirach är ett rättegångsdrama i spåren av ett terrordåd där publiken friar eller fäller.

Vi får se en rättegång mot stridspiloten Lars Koch, som står åtalad för mord på 164 passagerare i det flygplan han skjutit ner. Ett kapat plan, på väg mot en fullsatt fotbollsstadion där det kunde ha orsakat tiotusentals människors liv. Är det rätt att väga människoliv mot varandra? Vad händer med de demokratiska rättsprinciperna då den personliga moralen plötsligt inte tycks stämma med lagarna?

Längd: 2tim 40min inklusive paus.

 

Premiär 16 februari 2018. 

Spelperiod 16 februari - 8 april.
Föreställningen den 7 april syntolkas.

Boka på: Kulturpunkten

 

Se världskartan över spelningar här!

 

Medverkande

Manus: Ferdinand von Schirach

Översättning från tyska: Nina Katarina Karlsson

Regi: Erik Åkerlind

På scen: Hanna Ullerstam, Mia Eriksson, Moa Myrén, Jon Gavelin, Lars G Wik, Yasmina Ould el Kabla och Miia Rasku

Scenografi och kostym: Fianna Robijn

Mask: Johanna Lindqvist

Affisch och layout: Henrik Bengtsson

Ljus och ljud: Viktor Karlsson

Trailer: Nicklas Jörgner

Pressfoto: Fianna Robijn

Regiassistent: Lotta Karlsson

Producent: Robin Pohlstrand Björkman / ONYX kulturproduktion

Vakter: Carina Blid, Hasse Lindqvist, Leila Aissat Isung och Mikael Bastenius

Press

Radioinslag i P4 om TERROR med intervjuer av Hanna Ullerstam och Erik Åkerlind. 

 

De korrekta officerarna i dramats enda mansroller görs med bravur, inte minst de  gånger de pressas av för dem ofördelaktiga påståenden. I särklass mest emotionell input förmedlas av  Yasmina Ould El Kabla, vars tårdrypande roll som änka ger en aning om vidden av terroristers omänsklighet.

Mats Hallberg, Kulturbloggen.

 

Publiken dömmer i uppmärksammad terrorteater

Björn Alm, SVT.

 

Rättegångsdrama på Göteborgs Dramatiska teater

Eleonor Ekström-Frisk, Göteborgs Posten.

 

Ett kapat passagerarplan på väg mot en fullsatt fotbollsarena skjuts ner, men är det nödvändigt eller mord? Nu sätts Tysklands mest spelade pjäs upp i Göteborg.

Ylva Herholz, Fokus.